شهلا جاهد قاتل نیست

فرشاد حسینی
در پاسخ به برخی شبه ها و اظهار نظرها پیرامون شهلا جاهد

به دنبال انتشار مقاله ام به نام :” به بهانه سکینه، میخواهند شهلا جاهد راپای چوبه دار ببرند” در فیس بوک پیرامون موضوع شهلا نظرات مختلفی رد و بدل شد. از اینرو بعنوان فردی که از نخستین روزهای صدور حکم اعدام شهلا برای نجات زندگی او در کنار مینا احدی و کمیته بین المللی علیه اعدام تلاش و مبارزه کرده ام لازم دیدم نکات صریح و بی ابهامی را پیرامون پرونده شهلا بیان کنم.

شهلا جاهد تنها یک قربانی سیستم قضایی جمهوری اسلامی است و بس. ماجرای قتل لاله سحرخیزان را به گردن شهلا انداخته اند تا در واقع عصیانگری و هنجار شکنی زنانی که ارزش ها و سنت های ارتجاعی اسلامی را نمیپذیرند، مجازات کنند. شهلا جاهد به جرم رابطه جنسی غیر اسلامی محاکمه میشود. قتل را در پرونده شهلا چپانده اند تا افکار عمومی را با چنین مجازت های ضد انسانی و قرون وسطایی راضی نگهدارند. تا کسانی مثل دوستانی که اینجا کامنت گذاشته اند بر این باور شوند که شهلا نبایستی خلاف ارزش ها و سنت های اسلامی عمل کند.

دادگاه شهلا جاهد پيش از آن که محکمه ای عادلانه برای شنيدن حرفهای متهمی باشد، مراسم کشتار احساسات زنی بود که که فوتبال دوست داشت. عاشق یک فوتبالست شده بود. محاکمه زنی بود که جسور و بی پروا از احساسات عاشقانه و ممنوعه اش در جامعه ای بسته با حاکمیتی ضد زن و ضد ارزش های انسانی دفاع میکرد. این دادگاه به محاکمه کشیدن زنی در جامعه ای بود که عشق ورزیدن را در آن جامعه ممنوع کرده اند،. رابطه خارج از ازدواج داشتن را با سنگسار پاداش میدهند، جامعه ای که ۳۱ سال تمام تلاش میکنند چشم و گوش شان را برای دیدن و شنيدن حرفهايی از اين دست ببندند.

شهلا جاهد در دادگاه تنها از خود دفاع نمیکند. او تیپیک و سمبلیک از حقوق انسانی یک زن دفاع میکند. حجاب را در دادگاه جمهوری اسلامی و در قلب ماشین جنایت و سرکوب زنان، به سخره میگیرد . او آرایش کرده و خوش پوش در دادگاه حاضر میشود تا تصویر سنتی و متحجر زن در گونی ارزش های اسلامی را بشکند. او قضات و کارمندان متحجری که صادر کنندگان حکم مرگ هزاران انسان هستند را را به سخره میگیرد و با شجاعت تمام با صدايی بلند سیستم قضایی جمهوری اسلامی و دستگاه شکنجه و بازجویی را به چالش کشیده و قاضی را متهم و خود را قاضی میکند. بازجويان سه ناخن لاک زده و بلندش را کشيدند تا او را به اقرار قتل لاله وادارند. شهلا جاهد را زیر شکنجه های هولناک اداره آگاهی قاتل ساختند. شهلا بجز زیر شکنجه در تمام ۸ سال مدت زندانی اش هرگز اقرار به قتل نکرد.

شهلا در تمام جلسات دادگاه با وفاداری به عشقش در برابر هيأت منصفه، مردم و خبرنگاران توانست با استواری و صلابت نشان دهد که قربانی يک توطئه شده است. توطئه ای که دستهای قوی از باندهای قدرت وابسته به خود رژیم در آن نقش داشته اند. از جمله حضور يکی از محافظان مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی در خانه “ظفر” که هيچگاه در دادگاه بر شخصيت و ارتباط او با آن خانه درنگ نشد، ميتواند يک گوشه از دستهای پنهان اين ماجرا باشد.

شواهد زیادی در پروسه روند پرونده شهلا اثبات میکند که يک باند پشت پرده حکومتي در اين پرونده نقش موثر و قوی بازی میکند. پشت پرده پول و امکانات فراوانی خرج ميشود که شهلا بعنوان قاتل به چوبه دار سپرده شود. بی جهت نیست که قاضی جعفرزاده قاضی جنجالی شهلا مدتي بعد از صدور حکم اعدام برای شهلا جاهد، ارتقا مقام گرفته و در پاداش به خواست باندهای حکومتی پشت پرونده به سمت معاون دادستان و رياست دادسرای امور جنايی منصوب میشود.

شهلا قاتل نیست. قاتل دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است. شهلا را باید آزاد و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعنوان بزرگترین و پیچیده ترین و سازمان یافته ترین و قدرتمندترین شبکه های آدم کشی در ایران را باید به محاکمه کشاند.

About these ads

20 Responses to شهلا جاهد قاتل نیست

  1. hamed says:

    doste aziz chetor bavar konam khanomi ke be ghole shoma ejaze peyda mikone az zendan be dadgah kheyli shik va arayesh karde biyad zire shekanjeye bode ke 3 ta nakhonash ro be khatere hejab shekaste bashand . na inke bavar nakonam in khanom shekanje shode balke bavar nemikonam ke be khatere hejab ya baraye shekastane hghoghe zane irani shekanje shiode bashad
    az tarafi khanom jahed sigheye aghaye mohamad khani bode and man na tanha hich mokhalefati ba ravabete kharej az khanevade nadaram che baraye aghayan va che baraye khanomha (albate baraye kasi ham noskhe neminevisam)vali ba tavajoh be inke khanom jahed sigheye aghaye mohamad khani shode bodand be nazar nemiayad ke khanom jahed ontorike dar maghaleye shoma amade ghasd hanjarshekani ejtemaee dashte bodand
    bayan ehsasat zanane va bayane ehsasiye hoghogh paymal shodeye zanan irani che dar hozeye ghanoni va che dar hozehaye atefi va ejtemaee har rooze az galooye hezaran va miilionha zane irani ba tore akhas dar dadgahhaye ma be gosh reside va miresad ama anha khanom jahed ke sigheye aghaye fotbalist melii nistand ta sedayeshan be gosh beresad
    man hich doshmani ba khanom jahed nadaram va ba mojazat edam ham mokhalefam ba edam khanom jahed ham mokhalefam va omidvaram ke asasan ghanon edam dar iran bardashte shavad khanom jahed ham ta anjaye keshakhsan mohakemat ishan radonbal mikardam besyar dost dashtani yaftam ama hargez natavanestam ghezavati konam va az mavaredi bod ke az inke ghazi nistam kheyli khoshhal bodam ama baidhi danestan bigonahi khanom jahed ham az nazar man pazirofte nist
    arezo mikonam ke ishan edam nashavandva va shanse dadgah digari ra dashte bashand ke adelane dar bareye ishan ghezavat shode hokm sader konand masaleye ke ba vaziyat emrooz iran dor az dastresi be nazar miresad

  2. محسن اوحدی says:

    همه چیز را به گند نکشید و لوث نکنید. در اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همواره و از آغاز بر پایه بی عدالتی بنا شده و می چرخیده است هیچ شکی نیست. اما هدف قلبی شما از دفاع از مجرمی که دارای انگیزه-ی کافی برای قتل زنی جوان و مادر دو کودک معصوم بوده چیست؟ مجرمی که آگاهانه به قتل اعتراف کرده است، و در زمان وقوع قتل در منزل زن مقتول پنهان بوده است. شهلا جاهد آگاهانه، ولی رذیلانه با استفاده از”احساسات عاشقانه و ممنوعه اش ” و با چهره “آرایش کرده و خوش پوش” در زندگی زن و مادری وارد شده است. این کار حتی در کشورهای غربی هم غیر اخلاقی و باعث جدایی و اختلاف بین زن-و- شوهر می شود. آنگاه به عقد موقت آقای محمد خانی در آمده است و آقای محمد خانی آپارتمانی برایش خریده ویا اجاره کرده است. تا این جای کار آقای محمد خانی و خانم شهلا جاهد هر دو بر خلاف اخلاق ، ولی بنا بر عرف جامعه – متاسفانه- رفتار کرده اند. اما دلایل کافی بر دخالت و اجرای قتل توسط شهلا جاهد وجود داشته است، مانند انگیزه قوی برای قتل، اقرار و باز سازی قتل، عدم حضور او در زمان وقوع قتل در مکان مشخصی که شاهدی داشته باشد. در اینکه دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی، و خود، جمهوری اسلامی، از آغاز آلوده و نا پاک بوده اند من با شما هم عقیده ام. من در زمان قتل در ایران زندگی می کردم و به خوبی به یاد دارم که شهلا جاهد به قتل اعتراف نمود. هدف شما از دروغ-گویی چیست؟ آیا فکر نمی کنید که شهلا جاهد از زیبایی و “احساسات عاشقانه و ممنوعه اش” سواستفاده کرده و بر سر راه مردی متاهل ظاهر شده و او را اغفال کرده و کار به قتل آگاهانه و برنامه ریزی شده کشیده است؟ همه شواهد چنین نشان می دهد. من هم اعتقادی به پوشش سنتی اسلامی ندارم، ولی اگر زنی در کشور ایران آزاد بعد از جمهوری اسلامی خواست حجاب اسلامی بپوشد حتمن از او دفاع می کنم. من با مجازات اعدام هم مخالف ام ولی معتقدم که شهلا جاهد بایستی به مجازات متناسب با جرمش برسد. و در ضمن شهلا جاهد را قهرمان و مدافع حقوق زنان نمیدانم و از کلام شما چنین احساس می کنم که متاسفانه حق (ماهیت جمهوری اسلامی) از جایگاهی باطل پشتیبانی و دفاع می شود. .

    • farshad Hoseini says:

      محسن عزیز شما اگر واقعا قبول داشته باشید که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از اساس بر روی بی عدالتی سوار شده است اونوقت نباید از حکمی که همین دستگاه صادر کرده دفاع کنید. اجازه بدین من صراحتا از شما سوال کنم که شما براساس چه فاکت و شواهد و قراینی حکم قاتل بودن شهلا توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را تایید میکنید.؟؟ براساس اقراری که به زور شکنجه از شهلا گرفته اند که همان هم هزار و یک تناقض و ایراد دارد؟ خود دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تنها استنادش برای اثبات جرم شهلا را همین اقرارها گذاشته است. در حالیکه گزارش پزشکی قانونی بطور صریح و واضحی با اقراهای ساختگی و زورکی شهلا در تناقض قرار میگیرد.
      دوست عزیز بگذارید اثباتا توضیح دهم که من سر سوزنی به جرم شناسی سیستم قضایی جمهوری اسلامی باور ندارم و بر همین اساس معتقدم شهلا بیگناه است:

      در روند بررسی و محاکمات خود حقوق متهم و حقوق کسی که مجرم محسوب میشود یک پایه اصلی عادلانه بودن و مشروع بودن و ذیصلاح بودن آن سیستم است ولی در جمهوری اسلامی از همان قدم اول این نکته رعایت نمیشود بلکه با تعرض جسمی و توهین و تحقیر روحی کارشان شروع میشود و مراحل بازجویی جزو این دوره است و محرومیت فیزیکی و فشار روحی جزوش هست و توهین و تحقیر کسی که فقط متهم است شروع میشود. در جوامع مترقی تر حتی مطبوعات هم حق ندارند علیه متهمی که هنوز جرم او ثابت نشده چیزی بنویسند و چاپ کنند و تبلیغی کنند و به آبرو و اعتبارش لطمه بزنند. اگر متهمی که هنوز جرمش ثابت نشده مورد حمله مطبوعات قرار بگیرد آنوقت متهم حق دارد مطبوعات را تعقیب کند و علیه آنها شکایت کند در صورتی که در جمهوری اسلامی نه تنها هیچکدام اینها انجام نمیشود بلکه اساسا قانون دفاع از متهم برسمیت شناخته نمیشود چرا که یک سیستم مذهبی عقب مانده جوامع قبیله ای هزار و چهارصد سال قبل را آورده اند و کمی امروزی ترش کرده اند و مبنای سیستم قضائی کرده اند.

      من فکر میکنم ۹۰ درصد اعترافاتی که در دادگاههای جمهوری اسلامی گرفته میشود دور از صلاحیت هستند و من شک ندارم اگر پرونده های دادگستری جمهوری اسلامی را ببریم در اختیار دانشجویان سال اول حقوق هر کشوری قرار بدهیم همه شان ردشان میکنند. هیچکدام از دادگاههای جمهوری اسلامی صلاحیت ندارد چراکه روند محاکمات عادلانه نیست، روند محاکمات مدرن و متمدن و انسانی نیست، و براساس حقوق انسانی شهروندی پروسه انسانی اعتراف گیری یا بازجویی و بازداشت و محاکمه، هیچکدام از اینها رعایت نمیشود. بنابراین سه پایه اصلی یعنی جرم شناسی، روند محاکمات و کیفر یا مجازات، هر سه اینها سه عنصر قوه قضایی هر جامعه ای هستند که در این سیستم کاملا محکوم است و کاملا ضد انسانی هست و از پایه غلط است و حالا شما تمام اینها را باید ضرب کنید به فساد جمهوری اسلامی و روابطی که آیت الله ها و آقا زاده ها و فامیلهایشان دارند، و ضرب کنید در پولدار بودن و نبودن چراکه کسی که پول داشته باشد قانونا میتواند دیه پرداخت کند و آزاد زندگی کند و تازه تمام این سیستم را باید بگذارید برپایه نظام سرکوبگر و فاسدی بنام جمهوری اسلامی و آنوقت دیگر نورعلا نور میشود.

      جمهوری اسلامی جنایتکاران و قاتلین حکومت میکنند و بیگناهان محکوم میشوند و قربانی سیستم هستند و اساس قضیه در این سیستم همین است، و یک جنبه اش هم که اعدام است. و در نود درصد این اعدام ها هیچ چیزی رعایت نشده است یعنی نه جرم واقعا جرم بوده و نه پروسه قانونی بازداشت و اعتراف و محاکمات درست بوده و نه کیفرها انسانی بوده اند.

  3. payam says:

    in khanoom sighe boode kojash gheire eslamiye.masale ine ke in kesafat omade too zendegiye ye zane dige va na tanha shoharesho,balke joonesham gerefte.

  4. amir says:

    عزيزم اگر خواهر خودت رو کشته بود اين طوري قضاوت مي کردي؟ من نمي گم شهلا قاتل هست يا نه چون اين پرونده رو پيگيري نمي کردم ولي کميته بين المللي عليه اعدام هم چيز مسخره اي به نظر مي رسه. چون هر کدام از اعضاي اين کميته اگر بستگان خود را در جنايتي از دست بدهند به کمتر از قصاص راضي نيستند.

    • farshad Hoseini says:

      ببین دوست عزیز من اگر خواهرم را بکشن با دیدن یک صحنه شنیع قتل دیگری و به عزا کشاندن پدر و مادر و برادر دیگری به احساس آرامش نمیرسم. بعنوان کسی که عزیزش را از دست داده خون تسلای من نیست. بگذارید خیلی پایه ای تر این موضوع را بررسی کنیم. از پرونده شهلا کمی فاصله بگیریم و از دریچه کسی که بستگانش را از دست داده از یک جنبه انسانی به مسئله اعدام جواب قتل نگاه کنیم. این رو خوب دقت کنی میفهمید که چرا کمیته بین المللی علیه اعدام با اعدام مخالف است:

      به نظر من آنچه که قربانى احتياج دارد، محبت عميق جامعه است به خودش و اينکه وضعش را درک ميکند و اينکه ازش حمايت ميکند و اينکه درآغوشش ميگيرد و تسلايش ميدهد. اين با اين که چه رفتارى با قاتل ميکنيم ربط زيادى ندارد. کسى که ميخواهد از طريق کشتن قاتل نشان بدهد که جان عزيزش براى جامعه مهم بوده، ميخواهد بگويد که ببينيد که اين فلان کسِ را از ما کشت، يا فلان عزيز ما را کشت، جامعه با کشتن قاتل به من نشان بدهد که به اين مساله اهميت ميدهد، نشان بدهد که جايگاه زيادى براى قربانى قائل بوده، نشان بدهد که اين عزيز من براى جامعه هم عزيز بوده… اين البته امتداد صاحب خون و دعواى خون بين خانواده ها و عشاير و قبايل هست. ولى بالاخره کسى که کسى را از دست ميدهد ميخواهد که جامعه اين ضايعه را عميقا حس کند و نشان بدهد که حس کرده و برايش ارزش قائل باشد. جامعه ميتواند به طرق ديگرى اين را نشان بدهد. به نظر من دفاع از قربانى و اگر يک دفاع واقعى از قربانى باشد، اگر تسلاى واقعى باشد و اگر بزرگداشت جدى از کسانى باشد که در اين اتفاقات از دست ميروند باشد… اگر خانواده‌ها و بازماندگانشان تحت يک حمايت جدى مادى و معنوى از طرف جامعه قرار بگيرند، آن خشم کاناليزه ميشود به سمت ديگرى، به سمت ريشه‌هاى اين جنايات… به سمت عللى که باعث ميشود اين پديده‌ها رخ بدهد. بجاى اينکه شخصى را به رسم قربانى بخواهند و بگويند چون تو اين کَسَت را از دست داده‌اى ما اين آدم را جلوى چشم تو تکه پاره ميکنيم تا تسلّى پيدا کنى. اين به آدم تسلّى نميدهد. خيلى‌ها اين طور تسلى نميگيرند. نميتوانيد با کشتن قاتل قربانى را زنده کنيد و برگردانيد. ممکن است طرف احساس کند که انتقامش را گرفته است. اما انتقام گرفتن جواب آن ضايعه را نميدهد. راههاى ديگرى هست براى اينکه آن آدمهايى که کسى را از دست داده‌اند حس کنند که جامعه عزيزشان ميدارد، با آنهاست، کنارشان است، غمشان را درک ميکند، کمکشان ميکند که بتوانند از چنين اتفاق ناگوار و طاقت فرسايى عبور کنند و زندگى‌شان را ادامه بدهند. راهش کشتن طرف مقابل نيست. اين کار فقط به سيکل بکش بکش ادامه ميدهد که الان توى اين جامعه رايج است.

  5. kati says:

    agahye mohtaram…be nazare man nemisheh hame chizo ba ham ghati kard. masaleye jomhooriye eslami jodaye in masale hast.
    jomhooriye eslami ke az man o shoma tars nadareh, ageh bekhad in khanum o be khatere un chizi ke shoma migid edam kone, rahat mikone ke, ta alan ham karde, bazam mikone…az ma ke tarsi nadare ke bekhad in karo be yek chize digeh bebandeh.

    chera tu iran hamisheh hame chizo adama ghati mikonan ba ham?

    man mokhalefe edame in khanum hastam
    chun man kollan mokhalefe edam hastam
    wa hanuz be nazare man gonahe ishun 100 % sabet nashode.

    wali dalilaye shoma baraye man gheyre manteghi hastan.
    agar mikhayd eteraze khodetun ro dar morede jomhoori bekonid, chera ye maghale neminewisid raje be jomhooriye eslami?
    shoma ham ba jomalatetun ba ehsasate khannadeh inja bazi mikonid.
    be in migan manipulation.
    hamin kar o tamame moddat hameye siyasatmadarha daran ba ma mikonan.
    in jomalate ehsasiye shoma ru man asari nadareh.

    ba in ke har do yek nazar darim
    wali shoma az yek dari wared mishin ke mano yade hamun jomhooriye eslami mindazeh.

    • farshad Hoseini says:

      کتی عزیز پاسخ من به کامنت محسن اوحدی را بخوانید. اونجا مفصل توضیح داده ام. اتفاقا به نظر من نباید در سیستم قضایی جمهوری اسلامی تفکیکی قائل شد و اعلام کرد این حکم را خوب قضاوت کرده و این حکم را بد. کل این سیستم بر اساس اصول ناعدالانه و ضدناسنی بنا شده که مفصل در پاسخ محسن اوحدی توضیح داده ام. به نظر من سیستم قضایی جمهوری اسلامی هزار ایراد داره که در پرونده شهلا با توجه به اینکه رفت زیر فوکوس افکار عمومی در همان بخش هایی که مواردی از پرونده علنی شده کاملا روشن است که پرونده تناقضات و ابهامات زیادی دارد.
      خلاصه کلام من جمهوری اسلامی را فاقد صلاحیت حقوقی انسانی برای بررسی چنین پرونده ای میدانم و بنابراین خواهان لغو اعدام شهلا هستم و تا زمانیکه یک پروسه عدالانه و انسانی دست داشتن شهلا را در قتل اثبات نکند بر این باور نیستم که شهلا قاتل است.

  6. kati says:

    darzemn man mokhalefe azadiye in khanum ham hastam. habse abad.
    aghaye mohammad khani ham khub gheser dar raft.
    mardi ke be zanesh in jour naro bezane mard nist.
    u ham dar koshteh shodane laleh taghsir dasht.
    teflak faghat laleh wa do farzandesh.

  7. hamed says:

    khoshhalam ke nevisandeye link hameye nazarat ro pakhsh kard .chizi ke mamolan dar linkhaye na faghat iraniha hata dar linkhaye keshvarhaye be zaher motemaden va democratic ham roayat nemishe .
    ba vjode ekhtelaf nazaram bashoma nemitonam az ebraze ehteram be jenabali khoddari konam .
    movafagh va sarboland bashid doste aziz

  8. ناشناس says:

    man motassefam ay in waghaeh ………..wa tasafom bishtar ay in hast ke an mardi ra ke khod ba dashtan khanevadeh be rabeteh ghere akhlaghi ru awareh chera dadgahi nadadad agar rabeteh namashruh budeh har do nafar budand goyashteh ay jarzane ghatl wali da baghizh jarizanat har do ham mard ham shahla budand chera zek nafar mohakemeh shodeh ………….shahla wa amsal anha ra ma dar jameh yizad darim motassefaneh nadashtane sharazet wa emkanat ejtemei baraez zanha majbur be anjam khezli karha mishawad chera ke dashtan zek zendgi normal ra haghe khod midand

  9. kati says:

    man injouri ke motwajeh shodam shoma ham mesle man mokhalefe edam hastin.
    shoma ham ensani hastid ke ba khun riziye ghatel tassali peyda nekhahid kard.
    ta inja sh ke besiyar ham khube.

    wali baz ham hamun o migam ke goftam:
    shoma agar be jomhooriye eslami eteghad nadrid
    ye maghaleye mokhalefat dar morede unha benewissid.

    dar iran hamisheh hame chiz ya siyasi ya mazhabi misheh, chun mardom faghat az tu yek looleh be hame chiz negah mikonan. darha bastast wa didha kootah.
    wa in bishtare sohbata wa dalayelo gheyre manteghi wa gheyre wagheii jelweh mideh.
    az wagheiyatha dur nashid wa toro khoda iranihaye dar iran 2 ta patuno bezarid ruye koreye zamin wa be haghighat negah konid.

  10. kati says:

    kheyly mamnoun az jawabetun.

  11. Reza says:

    وقتی ثابت نشده, چطور حکم صادر میکنید!!!!, فکر اون دنیا هم باشید

  12. mohsen says:

    man ham mokhalefe edam hastam ham mokhalefe tabiz dar hoghoghe zanan va motaghedam ke zanan ham bayad haghe mosavi ba mardan dashte bashand amaaaaaaaaaa na dar morede ezdevaj :
    inke migoyand chera mard haghe darad chand zan dashte bashad aslan zede zan nist be ghole naseraldinshah :yek zane masalan fransavi be andazeye 6 ta zane irani arzesh darad dar natije 4 ta ke sahle marde irani bayad hadeghal 6 ta zane irani begirad albate age zane khareji dasht hamon yeki base
    khahesh mikonam khanomaye irani narahat nashand va vaghiyat ro ba roye goshade ghabol konand
    kati jan yek negah be khodeton va yek negah be zanan keshvari ke dar on zendegi mikonid biyandazid ta befahmid chera aghaye mohamad khani 2 zane shod teflak delam be halesh misoz ke yek az nazaho az dast dade va ba in maskhare bazi khanomhaye irani ke bishtar be darde pokhtane ghormesabzi mikhorand dige nemitone zan badiro begore
    khanomhaye irani age irani nabodand va age yek kam aghl sareshon bod aslan dar in mored soal nemikardand haminke mokhalefe chand hamsari hastand khodash delalatbar in darad ke bayad ghabol konand ke yek chizi inja moshkel darad
    ba tashakor
    zendebad hoghoghe mosavi baraye zanan va mardan va marg bar tabiize jensiyati
    drod bar chandhamsari ke eyne edalat ast

  13. fariba says:

    agha mohsen kamelan ba shoma be onvane yek zan movafegham man khodam zanam va jense zanaye irani ro khob mishnasam hagh kamelan ba shomast

  14. Atousa says:

    شهلا قاتل نیست.
    اگر فیلم کارت قرمز را با دقت ببینید یقین پیدا می کنید که او قاتل نیست. او نشان می دهد و می گوید ضربه را به پهلوی چپ لاله زده. ولی یکدفه بعد از یک مکث کوتاه و در حا لی که به نظر میرسد دارد محاسبه میکند می گوید نه ضربه را به پهلوی راست لاله زده است. شهلا از شنیده ها حرف میزند نه از کرده ها. به نظر میرسد به او گفته اند که یک زخم در سمت راست لاله بوده ولی شهلا چون در جهت مقابل ایستاده یک لحظه اشتباه می کند و طرف مقابل را نشان میدهد.
    زنها چاقو را به پهلو نمی زنند. زنها بیشتر به سینه قربانیشان ضربه می زنند. مردها که قویترو بلند قد تر هستند و می توانند قربانیشان را با دست کنترل کنند و یا به آنها نزدیک شوند به پهلو ضربه می زنند. زنی به قد و قواره شهلا نمی تواند به پهلوی لاله ضربه زده باشد. زننده ان تعداد ضربه عمیق یک مرد چاقو زن مجرب بوده است .
    اگرشهلا میخواست لاله را بکشد، او را سالها پیش در اویل اشنایی با ناصر می کشت. در ان زمان میشود گفت که حسادت و خودخواهی او را کور کرده. شهلا هیچ دلیلی برای کشتن لاله بعد از این سالها نداشته است.
    در انتهای فیلم مستند کارت قرمز دلایل دیگری برای بی گناهی شهلا گفته می شود.
    هم میهنان من بیایید تا قبل از بر دار کردن یک بی گناه لحظه ای درنگ کنیم تا با یک حکومت خون اشام و محتسبان عاشق کش همراه و هم داستان نشویم.

  15. parsa says:

    به خوبی فیلم مستند کارت قرمز که در یوتیوب قابل مشاهده می باشد بیگناهی شهلا جاهد را نشان می دهد و اینکه او قاتل مرحومه لاله سحرخیزان نیست.به واقع شهلا بعد گذشت نه سال زندانی بودن و در شرایطی که هفت نفر از قضات رسیدگی کننده تا به حال رای به بی گناهی اش داده اند مستحق اعدام بعد این همه زجر نیست.دوستان بیایید واقع بین باشیم.من فکر میکنم بهتر است خانواده مرحومه سحرخیزان درباره شهلا گذشت کنند تا از اجر دنیوی اخروی برخوردار گردند.

  16. kati says:

    albate shoma dust darin bebinid ke u ghatel nist, chun tuye in video be hich onwan dideh nemisheh ke u ghatel NIST……kheyly baraye man ajibeh ke ma chun mikhaym ye eddeh ro bade konim, darim ba zur yeki ro khube mikonim. dustan emkane in ke inja chand nafar kare eshteah kardan ziyad….

    ma nabayad hatman shahla ro sanbol konim ta badi mohamadkhani ro neshun bedim
    ma nabayad az shahla yek ghahreman besazim ta bad budan jomhooriye eslami ro neshun bedim
    ma nabayd bush ro beparastim ta tanafore khodemun o az ahmadinejad neshun bedim
    ma nabayd shah ro bozorg konim ta koochik budane khomeyni ro tojih konim.

    eshkal e ma iraniha in hast
    ke entekhabemun hamisheh beyne bad wa badtar hast.
    chera nemitunim khubha ro entekhab konim.

    man waghean moteasef hastam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: